Friday, May 16, 2014

Salam Hari Guru 2014

               Guru umpama lilin, membakar diri menerangi orang lain.  Inilah ungkapan yang biasa Udin dengar  masa kecil-kecik dahulu. Seiring dengan perkembangan pesat dalam bidang pelajaran dan pengunaan bahasa-bahasa indah, ungkapan sebegini jarang didengar. Hari ini ungkapan Guru, pencetus kreativiti, penjana inovasi disebut dimana-mana sahaja. Walaupun agak sukar untuk difahami oleh sesetengah pelajar, namun ianya merupakan suatu ungkapan yang menggambarkan betapa pengorbanan, rasa terima kasih dan harapan  pelajar  terhadap guru yang telah berjasa membentuk dan mendidik mereka.

Sejarah Perayaan Hari Guru sebenarnya telah bermula sejak tahun 1972 dan sehingga tahun ini ianya telah disambut sebanyak 42 kali. Kejayaan yang kita kecapi selama ini adalah berkat usaha guru yang mengajar dan mendidik kita. Sungguh mulia kerja guru sehinggalah sekiranya tiada mereka siapalah kita. Tugas guru bukanlah semudah yang disangka. Banyak persiapan dan cabaran yang perlu dihadapi bagi merealisasikan kejayaan yang ingin dicapai. Pengalaman Udin menjalani latihan amali di Sekolah Menengah Kebangsaan Putra Perdana, Puchong pada awal tahun 2014 membuatkan Udin sedar betapa besarnya cabaran yang dihadapi oleh guru-guru sekarang. Sebagai ibu bapa dan penjaga kepada pelajar, kerjasama dan peranan setiap orang adalah perlu bagi menjamin kejayaan anak-anak. Janganlah hendaknya melepaskan tanggungjawab  hanya kepada pihak sekolah serta guru-guru sahaja serta meletakkan kegagalan kepada mereka. Bekerjasamalah demi menjamin kejayaan anak-anak kita semua.

Sebagai tanda penghargaan kepada guru-guru yang telah mendidik dan mengajar Udin sejak di peringkat sekolah rendah, menengah dan universiti sehinggalah Udin berada dalam situasi hari ini, dengan besar hati Udin titipkan  ole-ole ikhlas  ini...

Puisi Buat Guru...

Tak lupa juga Salam Hari Guru buat rakan-rakan guru Udin yang telah banyak memberi kerjasama dan membantu Udin semasa kita berada di alam pengajian.  Jutaan terima kasih buat cikgu Aini dan semua guru Kaunseling Sek. Men. Kebangsaan Putra Perdana, Puchong  yang banyak membantu Udin semasa menjalani latihan amali. Cikgu Aishah yang memberi peluang mengadakan program di Sek. Men. Seri Pagi dan cikgu Mai yang sudi membawa Udin sampai ke Sek. Men. Binjai, Trengganu. Tak lupa juga buat rakan-rakan cikgu yang lain iaitu cikgu Norita, Cikgu Husna, Cikgu Zie, Cikgu Hjh Norliza, Cikgu Apis Nani, Cikgu Zek (Ostat), Cikgu Kimi, Cikgu Kak Moon dan cikgu Zama yang sangat tabah menghabiskan sebahagian masa kuliah di katil hospital serta semua guru-guru yang menatap skrin blog Udin ini. Sesungguhnya jasa kalian amat besar dalam mencorak minda dan masa depan seseorang individu.

Wassalam. 

16 Mei 2014

No comments:

Post a Comment