Monday, May 12, 2014

Apa Itu Dadah ?


          Mungkin ada dikalangan ahli masyarakat disekeliling kita yang terlibat dalam penyalahgunaan dadah dan ianya secara tidak langsung membawa kepada kesan tidak selesa dalam kehidupan seharian. Saban hari kita lihat di mass media kes-kes yang berkaitan penyalahgunaan dadah samada tangkapan atau rampasan oleh pihak berkuasa dan tingkahlaku yang memudaratkan orang lain berpunca dari masalah penagihan. Dikesempatan ini Udin akan memberikan sedikit maklumat apakah yang dimaksudkan dengan dadah terlarang, ciri-ciri dadah disalahguna, punca-punca berlaku penagihan dadah dan akibat dari penagihan. Maklumat yang Udin berikan agak ringkas dan rasanya mudah untuk difahami. Maklumat ini hanyalah sebahagian daripada maklumat awal ataupun asas. Dilain kesempatan nanti Udin akan berikan maklumat secara lebih terperinci perkara-perkara yang berkaitan penagihan dadah.

Dadah merupakan bahan psikoaktif yang mempunyai kesan paling ketara ke atas sistem saraf yang boleh menyebabkan mabuk, khayal, ketagih dan gangguan tingkahlaku. Penggunaan yang berterusan akan mendatangkan bahaya dan kerosakan pada diri, keluarga, masyarakat dan negara.


Ciri-Ciri Dadah Disalahguna

ü  Kesan ke atas sistem saraf pusat (otak dan saraf tunjang)
ü  Pergantungan fizikal dan psikologikal
ü  Kesan-kesan buruk ke atas kesihatan dan fungsi sosial

Punca-Punca Penagihan Dadah

  •        Perasaan ingin mencuba perkara yang baharu;
  •        Pengaruh rakan sebaya;
  •        Kurang kasih sayang dan perhatian daripada ibubapa;
  •        Kurang perisian rohani;
  •        Kurang pengetahuan tentang dadah dan tahap bahaya kesan dadah.

Akibat Penagihan Dadah 


  • Suka menjauhkan diri dari khalayak ramai dan suka ke tempat-tempat sunyi atau gelap;
  • Tidak dapat mengawal pertuturan dan suara kerana kemerosotan gangguan mental sehingga percakapan susah difahami;
  • Selalu menguap, mengantuk, hilang kosentrasi, hilang pertimbangan akal dan hilang kawalan diri;
  • Mata selalu merah dan berair kerana fungsi mata tidak dapat dikawal;
  • Terdapat kesan luka calar terutama di lengan kesan dari penggunaan jarum suntikan.


Tentang  Dadah

              Sebagai individu yang mempunyai tanggungjawab keatas  keluarga, adik beradik, saudara mara, tempat kerja dan masyarakat, berikan perhatian kepada  tingkahlaku mereka yang ada dipersekitaran kita. Sekiranya terdapat tanda-tanda penagihan (akibat penagihan dadah) sila dapatkan bantuan dan rujuk kepada pihak berkuasa yang berhampiran untuk mendapatkan bantuan awal. Ingatlah, pencegahan dan rawatan diperingkat awal adalah perlu sebelum ianya berlarutan dan sukar untuk diubati, bak kata pepatah melayu Mencegah lebih baik dari mengubat.


Wassalam

   *AADK

No comments:

Post a Comment